desperate housewives

Det är intressant på jobbet när de gamla berättar vad de gjort i livet. Många har haft väldigt annorlunda liv än vad man tror då man ser den lilla gulliga tanten med rutig klänning och rullat hår. Ålderandet är verkligen något som inte är en klassfråga.

Idag frågade jag en tant vad hon hade jobbat med. Jo, svarade hon:
- Jag gifte mig då jag var 18 så mitt yrke blev att vara hemmafru.
Tanten har aldrig jobbat i hela sitt liv, hon har ingen utbildning och tycker dessutom att det  är lite konstigt att jag jobbar när jag har fast förhållande. Jag borde gifta mig och skaffa barn. Fuck off. Inte en chans. Klart jag ska ha barn, klart jag ska gifta mig! Tids nog. Den tiden kommer den är inte nu. Finns så mycket jag vill göra innan.

Sen vill jag för allt i mitt liv inte vara beroende av någon annan. Jag ska tjäna mina egna pengar. Försörja mig själv. Tänk om tanten skulle blivit lämnad i sisådär 40 års åldern, vad har hon att luta sig tillbaka på? Ingenting. Inte ett jobb skulle hon kunna få. Helt utlämnad.
Värst av allt tänk att vara hemma hela dagarna. Det skulle bara spritta i benen på mig. När mina barn är små är det klart jag ska vara hemma alla mamma grupper och allt men sen blir det dagis och hela faderullan för dem. De mår de bra av, träffa andra barn. Bra för mig. Karriärskvinna? Nej, inte nödvändigtvis. Mer självförsörjande och säker.



image195

image196
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0