Virkade brödkorgar korgar utan bröd

Jag har den fruktansvärda ovanan att fingra på min mobil jämt. Stör mig på mig själv när jag gör det. Till och med när jag tittar på TV ska det fingras. För att bli av med det har jag nu börjat hallå fingrarna upptagna med virkning istället. Tanken var först brödkorgar men nu får de jobba som mysfaktorhöjare i min lilla vrå. 
 
Början gör jag med en så kallad magisk ring. Här ett youtubeklipp som förklarar pedagogiskt hur man gör. Jag lägger upp  sex maskor på ringen, sedan ökar jag med två fasta maskor per maska i två varv vilket ger mig 24 maskor. Nu fortsätter jag med att öka sex maskor per varv utåt. Mitt tredje varv som det blir virkar jag alltså tre enkla fastmaskor sedan en dubbel. Fjärde varvet fyra enkla maskor och sedan en dubbel. Fortsätter så tills jag är nöjd med storleken på botten. När det sedan är dags att gå uppåt är det bara att sluta öka maskorna så kommer kanten automatiskt. Det tar några varv innan så bottenplattan blir lite större än vad man tänker. Ett tips är att förskjuta varje varv lite genom ett par extra fasta maskor så att det inte blir "korridorer" med ökningar utåt för då kan plattan bli lite bucklig. Sista varvet har jag fått tips av mamma att vända hela arbetet och virka baklänge för en snyggare kant. Håller verkligen med om det. 
 
Jag har prövat att lägga till lite olika mönster. Gillar det här. Använder mig av Drops garn muskat och virknål av storlek fyra men beror på hur hårt man virkar. 
 
Gillar verkligen färgen på det här nya lila garnet. (Nummer 38) 
 
Snart är det dags att testa något nytt ska bara hitta något jag gillar, en mössa kanske?
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Ida

Vad duktig du är!! Jag är alltför ohändlig, får ta en kurs när du är hemma igen :)

2014-10-21 @ 12:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0